Tiedote 20.12.2018

Mitkä aiheet puhututtivat vaikuttajien joukossa vuonna 2018 ja miltä näyttää tuleva vuosi? Asennemedia listasi kymmenen tärkeintä pientä ja suurta aihetta vuoden varrelta.

Vastuullisuus nousi vuoden aikana kaikkien näppäimistöille. Kyse ei enää ollut marginaaliaiheesta, vaan brändit, kuluttajat ja vaikuttajat ottivat vastuullisuuden vakavasti. Puhuttiin muovin kierrättämisestä, vastuullisesta matkailusta, lihansyönnin vähentämisestä ja mietittiin, miten tavallisetkin ihmiset voisivat kantaa kortensa kekoon. Vaikuttajamaailmassa levisivät esimerkiksi Lauran #mitäminäolentehnyt-haaste ja Tankin aloittama #kestotyylihaaste, johon osallistui etunenässä muun muassa IdaJenni tiivisti varmasti monen ajatukset aiheesta upealla Nyt on pakko -postauksellaan.

Podcastit valloittivat ääniaallot toden teolla. Syyskuussa aloittanut Sara Parikan ja Johanna Puhakan Papupata-podcast hurmasi ja keräsi lisää kuulijoita niin, että mediakortin päivityspainallukset vain viuhuivat. Myös monet bloggaajat innostuivat mahdollisuudesta näyttää seuraajilleen aivan uusia puolia itsestään. Viimeisen päälle esteettisistä ja visuaalisista Vienasta ja Artusta löytyi No Filter -podcastin myötä hullutteleva ja räväkkä kaksikko, joka kertoo avoimesti muun muassa siitä, millaista on olla lestadiolainen.

Body positive on varmasti jo monille tuttu sana. Keskustelua termistä ja sen käytöstä käytiin tänä(kin) vuonna kiivaasti. Oma keho on monelle hyvin henkilökohtainen aihe, joka kirvoittaa kannanottoja ja kommentteja. Sallivuus ja hellyys itseä kohtaan korostuivat. Julkisessa keskustelussa nousi esiin myös vastareaktio kehopositiivisuudelle ja jatkuvalle ulkoisten piirteiden validoinnille.

Vesta oli monen vaikuttajan suosikkiartisti. Moni samaistui erityisesti Lohtulauseet- ja Turvallista sotaa -biisien sanoituksiin, jotka kirvoittivat monta pohdiskelevaa blogitekstiä, kuten Stellan blogikirjoitus.

Satokausikalenteri toi mukanaan aivan uuden sanankin: satokausityydytys. Vastuullisuusmietteiden johdannaisena moni lisäsi kasvisten käyttöä ruuanlaitossa entisestään ja pyrki käyttämään ekologisesti kauden raaka-aineita. Satokausikalenteri tarjosi tähän inspiraatiota ja konkreettisia vinkkejä. Suorittajaluonteet löysivät Natan opastuksella useita keinoja kokea satokausityydytystä.

Raha-aiheet ja yrittäjyys nousivat puheenaiheeksi lifestyle-kanavissa. Moni vaikuttaja irtisanoutui päivätyöstään ja alkoi yrittäjäksi. Samaan aikaan seuraajienkin joukosta löytyi niitä, jotka suunnittelivat tai haaveilivat samankaltaisista uramuutoksista, ja vertaistukea jaettiin puolin ja toisin. Stella kirjoitti yrittäjyydestä kattavan postauksen, joka inspiroi monia.

Aitous on aihe, joka palaa postauksiin säännöllisin väliajoin. Keskustellaan siitä, mikä somessa näkyy, siitä, mikä on aitoa ja siitä, mistä blogit alkoivat. Kun blogien tuotanto on ammattimaistunut ja Instagram-feedit ovat harkittuja ja esteettisiä luomuksia, Instagramin tarinat ja podcastit tarjosivat vaikuttajille mahdollisuuden tarjota inspiraation ja visuaalisen ilotulituksen lisäksi myös huumoria ja kosketuksen omaan arkeensa sellaisena kuin se on. Instagram-tarinat tarjosivat myös uudenlaisen alustan reaaliaikaiseen keskusteluun seuraajien kanssa.

Pitkät vuosiyhteistyöt brändien kanssa ja vaikuttajat brändin omissa kanavissa sisällöntuottajina yleistyivät vuoden mittaan huomattavasti. Vaikuttajamarkkinointi sai jatkuvasti uusia muotoja. Joskus vaikuttaja pääsee tekemään suoraa tuote- tai palvelukehitystä, kuten Jenni, joka pääsi suunnittelemaan omia asusteita. Pitkäkestoiset kaupalliset yhteistyöt kiinnostivat niin vaikuttajia kuin asiakkaitakin. Pidemmän yhteistyön aikana on mahdollista päästä yksittäisiä kampanjalähtöjä syvempään vuorovaikutukseen brändin, vaikuttajan ja seuraajien välillä.

Kaupalliset yhteistyöt, MEN ja merkitseminen puhuttivat vaikuttajamarkkinoinnin maailmassa kuluneena vuonna. Ohjeistuksilta toivottiin ajantasaisuutta ja kattavuutta. Keskustelu herätti ajatuksia ratkaisuista, esimerkiksi alan omasta itsesäätelyelimestä. Henriikka puhui asiasta ESS:n haastattelussa ja nosti esiin, kuinka tärkeää tätä asiaa on viedä eteenpäin.

Mikrovaikuttajat ja tavoittavuus nousivat vaikuttajamarkkinoinnin trendiksi. Aiemmin mainostajat ovat monesti halunneet kumppanikseen vaikuttajan, jolla on mahdollisimman paljon seuraajia, eli näkyvyyttä. Mikrovaikuttajien myötä asiakkaat alkoivat kiinnostua henkilöbrändeistä, joiden arvot ja kohderyhmä sopivat erityisen hyvin yksiin yrityksen omien kanssa ja suuren seuraajamäärän merkitys oli laskussa.

Vuonna 2019 vastuullisuus ei enää ole irrallinen lisäaihe vaan integroitu osa vaikuttajamarkkinointia. Tänä vuonna kuluttajabrändit, kuluttajat, vaikuttajat ja seuraajat olivat äänessä eniten, tulevana vuonna keskusteluun liittynevät myös B2B-brändit ja -vaikuttajat. Vastuullisuus pysyy puheissa ja teoissa jatkossakin, ja seuraajat haluavat vaikuttajilta myös vastuullisuusvinkkejä ja -inspiraatiota entisten mielenkiinnon kohteiden lisäksi.

Vuotta 2018 leimasivat myös keskustelut yksityisyydestä. GDPR oli kaikkien huulilla, samoin erilaiset tietovuodot. Vuonna 2019 nähtäneen, että entistä enemmän vaikuttajien ja heidän seuraajiensa välisestä vuorovaikutuksesta siirtyy suljetumpiin kanaviin, kuten Instagram-tarinoiden kautta tapahtuvaan keskusteluun yksityisviestein ja erilaisiin suljettuihin ryhmiin.

 

Lisätiedot:

Noora Kunttu
Strategi, Asennemedia
noora@asennemedia.fi
+358 50 3236752

Asennemedia on vuonna 2015 perustettu vaikuttajamarkkinointitoimisto, joka edustaa nykypäivän tärkeimpiä mielipidevaikuttajia, monikanavaisiksi henkilöbrändeiksi kasvaneita bloggaajia ja podcastaajia. Asennemedia tavoittaa sosiaalisen median sekä yhteensä 28 blogin ja podcastin kautta 180 000 suomalaista viikottain

www.asennemedia.fi