Terveiset Tukholmasta ja Nordic Business Forumista! Kävimme kuulemassa uusimmat tuulet markkinoinnista ja johtamisesta toukokuun alussa. Tässä muutama makupala.

“It’s very simple! I create brands, launch them through my channels and sell them.”

Näin sanoi yksi Pohjoismaiden suurimmista vaikuttajista, Isabella Löwengrip (ent. Blondinbella), avauspuheenvuorossa. Sosiaalinen media on Isabella Löwengripille kaikkein tärkein asia. Hänellä on kuuden hengen tiimi ja koko ajan joku kuvaa stilliä ja joku liikkuvaa. ”It’s like a small media house.”

250 000 ihmistä katsoo Isabellan Instagram-tarinoita joka päivä. Hän korosti sitä, että hänellä on 14 vuotta dataa siitä, mikä sisältö toimii ja hän luo joka viikko tarkan suunnitelman tarinoita myöten, vaikka sisältö näyttääkin spontaanilta.

I know exactly what I’m doing.” Tästä datasta katsotaan, mikä toimii ja sitä toistetaan. Esimerkiksi näitä sisältöjä Isabella jakaa joka ikinen viikko.

LOVE – Joka viikko julkaistaan jotain rakkausaiheesta, eli pitää käydä treffeillä tai keksiä jotain muuta aiheeseen liittyvää.

UPSET – Joka viikko julkaistaan jotain, joka aiheuttaa pahennusta ja on provosoivaa. Esimerkiksi yksityiskonekuva oli juuri tätä.

INSPIRATIONAL – Sisältöä Isabellan bisneksistä eli ura- ja brändinrakennusasiaa.

Copy + paste

Omien brändiensä markkinoinnin kanssa (esimerkiksi kosmetiikkabrändi Löwengrip ja hiusasustebrändi Hermine Hold) Isabella on havainnut, että se, mikä toimii Skandinaviassa, toimii myös muualla. Sen voi sellaisenaan siirtää suoraan Yhdysvaltoihin.

Isabella Löwengrip on tullut Ruotsissa tunnetuksi verkostoitumistaitojensa avulla. Hän käytti kaikki tienestinsä siihen, että vei kiinnostavia ihmisiä lounaille tai kahville, kysyi paljon kysymyksiä ja tutustui. Nyt hän aloittaa samankaltaista toimintaa New Yorkissa. Isabella nauroikin, että hän syö aina kaksi aamiaista ja kaksi lounasta ja on koko ajan ihan täynnä. Parhaat vinkit olivat: kutsu ihmisiä lounaalle, kahvittele, juttele LinkedInissä ja kysy paljon, paljon kysymyksiä!

Build your network, meet new people and different people.”

Personal why: The Scandinavian Dream

Ja miksi sitten tämä kaikki? Isabella on palkittu jo Pohjoismaiden vaikuttavimpana bisnesnaisena. Hänen tavoitteensa on olla koko maailman vaikutusvaltaisin bisnespersoona. Mutta se peruste, jolle kaikki rakentuu ja joka ohjaa Isabellan kaikkea tekemistä niin omien brändien kuin sijoitustenkin kanssa on:

I’m a divorced, young (28) mom of two. I had a rough childhood. And still, I can run my companies and build business. I want to inspire women. It’s all possible!”

Avinash Kausnik

Avinash Kausnik (Googlen Digital Marketing Evangelist) puhui voimakkaasti siitä, miten koko markkinointisuppilo pitäisi räjäyttää palasiksi. ”People are not linear!” hän toisti moneen kertaan ja muistutti, että mainostajille on nyt tarjolla huomattava määrä dataa ihmisten käytöksestä. Sitä pitäisi käyttää hyväksi ja tutkia, millaisia aikeita ihmisillä on ja mistä he ovat kiinnostuneita sen sijaan, että määritellään kohderyhmiä demografisin perustein. Ääriesimerkkinä toimi intohimoinen pyöräilijä, jolle kohdennettiin luksusautomainontaa vain siksi, että hän oli huomattavan hyvin tienaava mies.

Avinash kehotti perehtymään siihen, mitä ihmiset hakevat hakukoneilla ja mitä he lukevat. Verkkokauppojen toivelistoista ja uutiskirjeiden klikkauksista kertyy lisää tietoa siitä, millaisia ostoaikeita ihmisillä on.

Näillä perusteilla Avinash Kausnik esitteli oman suppilonsa: ”SEE”, ”THINK”, ”DO”, ”CARE”.

Sosiaalinen media on erityisen hyvä ”SEE”- ja ”CARE”-osioille. Somessa pitäisi julkaista brändisisältöä, arvoista kertovia viestejä, palvella ja auttaa.

 

Des Traynor

Des Traynor, yksi softayhtiö Intercomin perustajista korosti, miten lähes joka tuotteesta on tulossa palvelu. Spotify tarjoaa musiikkia palveluna, BookBeat tarjoaa kirjoja palveluna, erilaiset MaaS-palvelut tarjoavat kuljetusta, no, palveluna, jne. Niinpä seuraava tavoite yrityksille onkin saada asiakkaat ei ainoastaan ostamaan vaan myös pitämään palvelu. ”Churn and expansion will define your success.”

Palvelumuotoilun rooli korostui, kun Des puhui palvelun käyttöönottohetkestä ja siitä, millainen kokemus digitaalinen unboxing on. Mikäli kokemus on huono, asiakas ei ehkä koskaan ota palvelua kunnolla käyttöön ja siinä tapauksessa hänet on menetetty.

 

Sahar Hashem

Sahar Hashemin (Coffee Republicin perustaja) kuusi vinkkiä start up -mielentilan säilyttämiseen isoissakin yhtiöissä.

  • Become your customer. Toisin sanoen: pidä aina itsesi lähellä asiakasta, mieti mihin hänen ongelmaansa olet tarjoamassa ratkaisua ja mieti, miten ilahduttaisit asiakasta.
  • Don’t be too busy. Älä ole liian kiireinen toteuttaaksesi kohtaa yksi. Kaiva aika asiakkaan asemassa olemiseen.
  • The importance of being clueless. Vastusta kiusausta sanoa tai hyväksyä “tota on jo kokeiltu, ei toimi” tai muuta kokemuksen syvää rintaääntä. Nimeä organisaatioosi ”Chief Stupid Question Asker”.
  • Don’t wait for perfection. Kokeile pienellä, älä odota täydellisiä olosuhteita tai hetkeä. Tee kokeiluja.
  • Don’t think “No” is a stop sign. Ole sinnikäs. Kieltävät vastaukset ovat osa matkaa.
  • Don’t put a work mask on. Tämä neuvo pätee varmaan paremmin muodollisempiin kulttuureihin, joissa töihin on pukeuduttava tietyllä lailla ja esimiestä teititeltävä. Mutta ei meille rennoille pohjoismaalaisillekaan tee pahaa muistaa, että ole aina oma itsesi. Töissäkin.

 

Simon Sinek

Simon Sinek piti inspiroivan loppupuheenvuoron ”The Infinite Game”. Tätä puhetta ei niin vain referoidakaan, mutta vinkkaan Simonin vierailun supersuositussa ruotsalaisessa Framgångspoddenissa. Haastattelu on englanniksi. Kuuntelemaan pääset tästä.

 

Inspiroivaa työviikkoa!