Olen ollut niin pitkään tekemisissä vaikuttajamarkkinoinnin kanssa, että aina välillä syyllistyn ajattelemaan, että kaikkihan tämän kuvion jo tuntevat. Vasta, kun törmäsin vastikään tuttaviin vuosien takaa ja yritin selittää, mitä teen työkseni, enkä osannut tehdä sitä lyhyesti, totesin, että voisi olla hyvä hetki aloittaa perusteista. Tässä siis perusteita ja sanastoa, jos niistä olisi iloa muillekin.

Vaikuttaja = Suomennos sanasta influencer. Ennen ihan vain bloggaaja, mutta nykyään bloggaaja, poddaaja, instagrammaaja/instaaja tai kaikkia edellä mainittuja.

Poddaaja = Podcastin juontaja/vetäjä.

Vaikuttajamarkkinointi = Entinen blogimarkkinointi. Se, kun yritys toteuttaa kaupallisia kampanjoita vaikuttajien kanavissa yhdessä vaikuttajien kanssa. Sitä mukaa, kun erilaisia somekanavia tai viestintäalustoja on tullut lisää, myös muotoja tälle tekemiselle on tullut lisää. Tällä hetkellä Instagram ja podcastit ovat kirineet blogien rinnalle ihan yhtä isoiksi tai jossain tapauksissa isompiakin yleisöjä tavoittaviksi medioiksi. Jännä nähdä, miten Pinterestin kaupalliset yhteistyöt kehittyvät Suomessa vai kehittyvätkö. (Tässä yksi juttu aiheesta.)

Kaupallinen kampanja = Entinen blogiyhteistyö. Julkaisu sovittuna ajankohtana sovitusta aiheesta niin, että kaikille osapuolille (asiakas, vaikuttaja, yleisö) on selvää, että julkaisussa puhutaan asiakkaan tuotteesta/palvelusta asiakkaan ja vaikuttajan sopimalla tavalla. Vastikkeellinen julkaisu eli joko raha vaihtaa omistajaa tai julkaisusta maksetaan tuotteella tai palvelulla.

Ansaittu media = Vaikuttaja postaa tuotteesta tai palvelusta vastikkeetta. Vaikuttaja on saattanut saada tuotteen tai palvelun testiin tai hän on voinut osallistua vaikka pressimatkalle tai -tilaisuuteen ja postannut näistä. Mitään sopimusta julkaisemisesta ei ole vaan vaikuttaja haluaa itse julkaista tästä aiheesta. Ansaittua mediaa voi myös tulla kaupallisen kampanjan yhteydessä, jolloin vaikuttaja julkaisee enemmän kuin on sovittu. Ansaittu media on tällä hetkellä yksi sekavimmista osa-alueista, koska Mainonnan Eettisen Neuvoston (MEN) huomautukset ovat viime aikoina koskeneet sitä eli ansaittukin media on MENin mukaan pitänyt merkitä kaupalliseksi yhteistyöksi.

PR = Ihan perinteistä tekemistä, joka suuntautuu toimittajien lisäksi nykyään myös vaikuttajiin. PR on tilaisuuksia, tempauksia, lahjoja, tiedotteita, juttuaiheiden pitchauksia medialle jne., joiden toivotaan poikivan yllä mainittua ansaittua mediaa. Tekijäpuolelle PR on “pakkaa ja roudaa”. 😀 Se, sijoittuuko PR viestintä- vai markkinointiosastolle, riippuu yrityksestä.

Agentuurin omat vaikuttajat = Tämä on aika uusi käsite. Aiemmin oli tyypillistä, että oli blogiportaaleja (esimerkiksi Indiedays, Lily) tai -agentuureja (esimerkiksi Asennemedia, Suomen Blogimedia) ja että yksi taho edusti vaikuttajaa. Lisäksi oli täysin itsenäisiä vaikuttajia, jotka myivät ja raportoivat itse omat kampanjansa. Tänä päivänä on useampia toimistoja ja sellaisia toimistoja, joilla ei ole omia vaikuttajia lainkaan vaan jotka myyvät kampanjoita freelancereiden kanaviin. Alalla toimii freelancereita ja portaalin tai agentuurin alla olevia vaikuttajia. Edellisten lisäksi mukana ovat media- ja mainostoimistot. Ei ihme, että itse kullakin alkaa välillä mennä sormi suuhun. Asennemedian sivuilta löytyvät meidän omat vaikuttajamme. Lisäksi teemme yhteistyötä valittujen freelancer-vaikuttajien kanssa. Confused yet? Tästä voi olla parasta jutella ihan kasvokkain. Ota yhteyttä, jos kaipaat selvennystä!

Tai jäikö joku oleellinen termi mielestäsi puuttumaan? Jatketaan keskustelua. Meillä Asenteella on joku pitämässä toimistoa pystyssä läpi kesän.