Katsoin torstaina Yle Areenasta Jälkidigin, jossa Asennemedian oma Natalia Salmela kertoi tosi kattavasti ja hyvin vaikuttajan työstä. Myös Essi Rundgren A-lehdiltä toi keskusteluun erinomaisia näkemyksiä.

Keskustelu pyöri aluksi pakollisilla urilla, kuten siinä, mitä vaikuttaja ihan oikeasti tekee ja siinä, onko se vaikuttajamarkkinointi niin tehokasta kuin puhutaan. (On.) Taas oltiin samassa iänikuisessa narratiivissa ja aloin jo pohtia, eikö tästä alasta todella voi keskustella millään muulla tavalla kuin ihmetellen, miten joku voi saada elantonsa vaikuttajana toimimisesta.

Onneksi voi ja niin tuossakin pätkässä lopulta kävi. Toimittaja kyseenalaisti vaikuttaja-sanan, koska hänen mielestään se viittasi yhteiskunnallisiin vaikuttajiin. Tällaisina on totuttu pitämään poliitikkoja, muita korkeassa asemassa olevia ja joissain tapauksissa kai toimittajiakin. Vaikuttajaviestintä = lobbaus. Tähän saakka. Minusta tässä on nyt keskustelun paikka, koska vaikuttaja-sana on vaikuttajille itselleenkin uusi.

Edellisessä postauksessani totesin, että aiemmin oltiin bloggaajia tai tubettajia. Nyt, kun kanavat, joissa vaikuttajat ovat läsnä koko ajan kussakin kehittyen, lisääntyvät koko ajan, olisi jopa vähättelevää käyttää enää bloggaaja- tai tubettaja-sanaa. Minusta vaikuttaja on ihan hyvä sana. Se kertoo, että henkilöllä on vaikutusvaltaa. Valta tuo myös vastuuta ja tätä vastuuta vaikuttajat ovat tämän ja viime vuoden aikana käyttäneet varsin viisaasti. On puhuttu ilmastonmuutoksesta, äänestämisestä, mielenterveysongelmista, uupumisesta ja vaikka kuinka monesta aiheesta, joilla on valtava merkitys. On haastettu valtakunnan ykköspoliitikot podcast-studioon puhumaan nuorille (Nonsense-podcastin Alexa ja Linda).

Vallan lisäksi vaikuttajien toteuttamat kaupalliset kampanjat ovat, no, vaikuttavia. Kyse ei ole enää siitä, että joku lähettää sampoonäytteen pyytämättä ja yllättäen ja saa vaihtariksi blogipostauksen. On suunniteltu omia mallistoja (Jenni Rotonen Stockmannille), muutettu vuodeksi hotelliin (Joonas Pesonen Clarioniin), otettu ison pörssiyhtiön sometili haltuun (muun muassa Jonna Leppänen Finnairille).

Ei ole samantekevää, mitä ammattinimikettä käytetään. Kieli itsessään on myös vallankäytön keino ja siksi tykkään, että tätä aihetta pöyhitään säännöllisesti. Maailma muuttuu ja kieli sen mukana.