Tiedote 7.10.2019

Miikkael Anttila. Kuva: Lilli Salminen.

Asennemedia kasvattaa podcast-liiketoimintaansa palkkaamalla riveihinsä ensimmäisen audioon keskittyvän luovan suunnittelijan. Miikkael Anttila tuo mukanaan äänisuunnittelun ja -tuotannon osaamista muun muassa Bauer Medialta. Anttilalla on myös laaja kokemus musiikkialalta.

Yhä suurempi osa Asennemedian liikevaihdosta tulee podcast-kampanjoista. Asiakkaat ovat todella löytäneet tämän kanavan ja havainneet sen tuloksellisuuden. Odotamme kasvun jatkuvan vahvana myös vuonna 2020“, kertoo Asennemedian strategi Noora Kunttu. “Olemme todella iloisia saadessamme vahvistaa podcast-tiimiämme, koska tilausta ääniosaamiselle todella on“, Kunttu jatkaa.

Podcasteja kuuntelee RadioMedian tutkimuksen mukaan yli miljoona suomalaista (Norstat, 2018). Kasvava kysyntä on synnyttänyt runsaasti uusia podcast-ohjelmia. Joukosta erottuakseen on tarjottava sisällöllisesti ja teknisesti laadukasta kuunneltavaa

Tarjonnan kasvaessa yksittäisen podcastin on entistä tärkeämpää äänenlaadullisesti ja sisällöllisesti erottua jyvänä akanoista. Olen innoissani saadessani olla mukana kehittämässä Asennemedian podcasteja, niiden markkinointia ja koko Asennemedian audiotyöskentelyä“, Asennemedialla syyskuussa aloittanut Miikkael Anttila toteaa.

Asennemedia jatkaa myös pitkäaikaista yhteistyötä Rähinä Recordsin ja Henrik “Iso H” Rosenbergin kanssa. Platinamyyntiin yltänyt moninkertainen Emma-ehdokas, rap-tähti ja tuottaja Rosenberg on ollut alusta asti mukana kehittämässä Suomen podcast-kenttää.

Tiesimme, että laadukkaille kotimaisille podcast-tuotannoille on tilausta, mutta kukaan ei tainnut arvata kasvun olevan näin hurjaa. Jotta nousu jatkuu tulevaisuudessakin, tarvitsemme lisää vankkaa ääniosaamista. Siksi on mahtavaa saada Miikkael mukaan tiimiin“, Rosenberg sanoo.

Kun aloitimme useita vuosia sitten, oli haasteellista löytää rohkeita markkinoijia kumppaneiksi, mutta nyt tilanne on muuttunut. Yhä useampi mainostaja on ymmärtänyt podcastien tehokkuuden markkinoinnissa. Tämä mahdollistaa entistä laadukkaampia tuotantoja, mikä taas houkuttelee mukaan lisää kuuntelijoita. Positiivinen kehä on valmis”, Henrik Rosenberg jatkaa.

 

Äänelle on tulevaisuudessa yhä enemmän käyttöä

Podcastien lisäksi myös muu audiomedia kasvaa kohisten. Canalysin tutkimuksen mukaan älykaiutinten määrä maailmassa ylittää vuoden 2019 loppuun mennessä 200 miljoonaa.  Älykaiutin on digitaalisella assistentilla varustettu kaiutin, jota ohjataan puhekomennoilla. Älykaiutin tarjoaa perinteistä kaiutinta enemmän ominaisuuksia, sen ohjelmistosta riippuen.  Tähän asti ääniohjausta on hyödynnetty lähinnä älypuhelimissa ja tableteissa. Suomessa älykaiuttimet eivät ole vielä lyöneet itseään läpi massoille, joten brändeillä on otollinen hetki valmistautua ja alkaa suunnitella, miltä niiden pitäisi kuulostaa ja miten ne nousevat äänihauissa esille.

Asennemedia tarjoaa asiakkailleen tukea audiokampanjoiden suunnitteluun. “Tunnemme vaikuttajat ja heidän yleisönsä, joten tiedämme, miten heidän korvissaan kannattaa kuulua ja millaisista asioista nämä yhteisöt ovat kiinnostuneita”, toteaa Noora Kunttu. “Podcastien yleisöt ovat hyvin sitoutuneita ja kuuntelevat jaksoja keskittyneesti. Jopa kolmasosa keskittyy ainoastaan kuunteluun, mikä on brändeille ainutlaatuinen mahdollisuus”, Kunttu jatkaa.

Suunnitelmallisella äänimaailmalla on mahdollista luoda entistä vahvempi ja vaikuttavampi brändi-identiteetti. Leicesterin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan brändi, jolla on selkeä äänistrategia, muistetaan 96 prosenttia paremmin kuin yritys, jolla ei sitä ole.

Klikkaa tästä RadioMedian tutkimukseen.
Lisätiedot:

Noora Kunttu
Strategi, Asennemedia Oy
noora@asennemedia.fi
050 323 6752

Asennemedia on vuonna 2015 perustettu vaikuttajamarkkinointitoimisto, joka edustaa nykypäivän tärkeimpiä mielipidevaikuttajia, monikanavaisiksi henkilöbrändeiksi kasvaneita bloggaajia ja podcastaajia. Asennemedia tavoittaa sosiaalisen median sekä yhteensä 28 blogin ja podcastin kautta jo yli 500 000 suomalaista viikoittain.

www.asennemedia.fi