Stop kiusaamiselle

Olen miettinyt kiusaamista paljon viime aikoina. Juteltuani rumaan kommenttiin itsestään törmänneen vaikuttajan kanssa. Kuunneltuani Afterwork-podcastia, luettuani Start living your best life -blogia. Luin myös vanhan YLEn jutun toimittajasta, joka kohtasi rikoksen sovittelussa miehen, joka oli nettipalstalla toivonut toimittajan perheen kuolemaa. No, viimeksi mainittu ei enää ole edes kiusaamista vaan rikos.

Vastuullisena vaikuttaja-agentuurina meillä on mielestäni velvollisuus puuttua kiusaamiseen niillä keinoin, joita meillä on käytettävissä. Olen pohtinut myös sitä, miten voimme tukea kiusaamisen kohteeksi joutuneita vaikuttajiamme.

Part One: Haluan haastaa kaikki media- ja somealan toimijat mukaan kiusaamisen suitsimiseen. Autetaan vaikuttajia kommenttiboksien siivoamisessa ja asiattomien kommenttien ilmiantamisessa niillä alustoilla, joilla se on mahdollista. Ei lähdetä klikkiotsikoimaan omia julkaisuja jonkun muun kustannuksella. Mikäli rikoksen tunnusmerkit täyttyvät, autetaan myös rikosilmoituksen tekemisessä. Mikäli otetaan osaa johonkin kiivaaseen keskusteluun, ollaan tarkkana, että keskustelu pysyy asiallisena ja mennään myös väliin, mikäli havaitaan kiusaamista.

Ja hei mediatalot, teillä on myös suuri valta. Tulkaa mukaan ja käyttäkää valtaa vastuullisesti. Esimerkiksi allaolevan kaltainen mom shaming = not cool.

Part two: Miten tuemme kiusaamisen kohteeksi joutuneita? Tämä onkin hyvä kysymys, mutta arkijärki sanoisi ainakin, että kuuntelemme ja olemme läsnä. Emme vähättele, emmekä sano, että “anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos”. Arkijärkevien keinojen lisäksi olen viime aikoina miettinyt paljon myös jonkinlaisen ammattiavun järjestämistä tai ainakin sen pariin ohjaamista. Sometyötä tehdään henkilöbrändillä, mikä tarkoittaa sitä, että kaikki on henkilökohtaista. Ei ole sellaisia työasioita, jotka eivät liity henkilöön. Miten tällöin pidetään huolta työhyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta, kun työ on aina mukana? Tästä kuulette varmasti lisää ensi vuoden aikana, koska asia on meille tärkeä.

Mitä teillä muissa some-, media- ja vaikuttajataloissa tuumataan? Ja toki kiinnostaa myös mielipideilmasto ihan yleisestikin somesta ja sen ikävistä puolista.

Kirjoittaja: Noora Kunttu, strategi