Mitä nyt?

Kuvassa bränditeko, joka läikähti lämpimästi sydämessä, nimittäin Kokkikartanon PR-lähetys allekirjoittaneelle <3

Juuri nyt vastaan viikoittain (välillä päivittäin) kysymykseen: ”miten korona vaikuttaa vaikuttajamarkkinointiin”. Selvää on se, että vaikuttaa ja niin pitääkin. Vaikuttajamarkkinoinnin clou on alusta saakka ollut vaikuttajien omasta elämästä ja arjesta kumpuava tekeminen. Vaikuttajat ovat samalla tapaa kotioloissa pysytteleviä, perheen ja etätyön välillä poukkoilevia ja lisääntynyttä kotona syömistä pähkäileviä kuin kuka tahansa meistä. Vaikuttajat tarjoavat vertaistukea, inspiraatiota ja parhaimmillaan yhteisöllisyyttä kaikille yhteisessä tilanteessa.

Juuri nyt erityistä on myös se, että vaikuttajat ovat tähänkin saakka työskennelleet pääasiassa yksin. Kampanjoiden toteutuksiin ei tarvita matkustamista, tiimiä tai tuotantoryhmää, joka on fyysisesti samassa paikassa.

Miten vaikuttajat ja brändit voisivat toimia tässä hetkessä yhdessä ja empaattisesti?

En ole ensimmäinen, joka tämän sanoo, mutta toisto on tehokeino. Nyt on se hetki, kun yritysten arvot punnitaan. Nyt tulisi pohtia, mitä sellaista meillä on, josta voisi olla tässä tilanteessa hyötyä?

Ihmisten elämä muuttui hetkessä ja meitä yhdistää nyt epävarmuus. Kolikon toinen puoli on lähimmäisenrakkaus ja auttamisen halu. Olemme nähneet vaikuttajien tarjoavan pro bonona kampanjoita itselleen rakkaille pienyrityksille. Vaikuttajat ovat ottaneet vakavasti maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen roolinsa tiedonvälityksessä ja kannustaneet seuraajiaan pysymään kotona ja noudattamaan virallisia koronaohjeistuksia. Brändit taas ovat esimerkiksi alkaneet valmistaa käsidesiä (Kyrö Distillery), ohjanneet osan tuotoistaan mielenterveystyöhön (R-Collection) ja tarjonneet omaa mainostilaansa pulassa oleville pienyrittäjille (Telia).

Facebookin ja Instagramin live-ominaisuuksien käyttö on tuplaantunut viikossa ja videopuheluiden määrä on kasvanut. Vaikuttajat ovat ottaneet uudet tavat tuottaa sisältöä omakseen ja nopeimmat brändit ovat jo löytäneet nämä tavat olla läsnä kuluttajien uudessa arjessa. Täydellinen esimerkki tästä on Liemessä-Jennin ja Lidlin Arjenpelastajat-live Instagramissa. Odottelen myös, koska nähdään ensimmäiset vaikuttajien Google Hangouts tai Teams -tapaamiset seuraajien kanssa. Ihmiskontaktit ja yhteisöllisyys ovat nyt kovassa huudossa! Tässä muutama irtsari-idea kaupallistettavaksi:

– Kahvi- tai teebrändi: Vaikuttajan ja seuraajien yhteinen aamukahvihetki videopalaverina. Samanhenkiset ihmiset ja vapaamuotoinen juttelu.

– Juomabrändi: Vaikuttajan ja seuraajien yhteinen afterwork videopalaverina. Iloa elämään!

– Vaatebrändi: Vaikuttajan stailaus-workshop tai kevään (mukavien, kotiasupätevien) uutuuksien esittely videopalaverina.

– Kosmetiikkabrändi: Erilaiset tutoriaalit vaikuttajan vetämänä videopalaverina, kerrankin mahdollisuus pyytää, että hei, näyttäisitkö tuon vielä uudelleen tai selittäisitkö toisella tavalla.

P.S. Vielä yksi vinkki: Nyt, kun somessa vietetyn ajan määrä on kasvanut, jokaisen sisällöntuottajan tulee ymmärtää, ettei samaa sisältöä kannata suoltaa joka kanavaan, ainakaan samassa paketissa. Raja se on toistollakin ja seuraajilla tulee olla syy liikkua kanavien välillä. Tämä koskee niin brändejä kuin ihmisiäkin.

Kirjoittaja: Noora Kunttu, strategi